مراقبت از ناخن

روش های مراقبت از ناخن

ناخن های زیبا بلند و مستحکم طبیعی یکی از خواسته های تمامی بانوان است؛ زیرا زیبا بودن و آراسته بودن ناخن های دست زیبایی دو چندانی را به دست های آنها خواهد بخشید و باعث می‌شود از انواع کاشت ها و ناخن های مصنوعی که گاها به صدف ناخن ها آسیب وارد می‌کنند بی نیاز شوند. اما داشتن ناخن های زیبا و سالم و یکدست کار ساده ای نیست و نیاز به مراقبت های زیادی دارد تا بتوانید ناخن های طبیعی یکدست و آراسته ای داشته باشید. مراقبت های مختص به سلامت ناخن ها شامل موارد مختلفی نظیر مراقبت های خانگی و استفاده از مواد گیاهی، سوهان‌کشی ناخن ها با سوهان‌های نرم و مانیکور کردن آنها می‌شود که تمام این موارد کمک بزرگی به سلامت ناخن هایتان خواهد کرد. ناخن ها در حالت عادی از استحکام بالایی برخوردار هستند؛ اما موضوعاتی مانند زیاد ماندن دست ها در آب یا خشکی بیش از اندازه آن ها می‌توانند سبب شکننده شدن ناخن ها شود که با مراقبت‌های درست می‌توانید از این موارد جلوگیری کنید و از سلامت و زیبایی ناخن های خود لذت ببرید. با شکیبا بغدادی مدرس کاشت ناخن همراه شوید تا در این مطلب به بررسی برخی از روش های متداول مراقبت از ناخن آشنا شوید.

کاشت ناخن

 

روش های آسیب رسان ناخن

در ابتدا باید روش‌هایی که باعث آسیب رسیدن به ناخن هایتان می‌شود را کنار بگذارید روش های آسیب زا شامل استفاده از سوهان های ناخن زبر، نپوشیدن دستکش، تمیز نکردن زیر ناخن‌ها و … می‌شود و سپس با روش‌های خانگی و گیاهی می‌توانید به مراقبت و تقویت ناخن هایتان بپردازید.

استفاده نکردن از سوهان های زبر

سوهان های زبر می‌توانند آسیب های زیادی به ناخن‌های شما بزنند که این آسیب ها شامل ترک های کوچک بر سطح ناخن‌ها می‌شود که به مرور و گذر زمان می‌توانند به شکننده شدن ناخن ها سرعت ببخشند. بهترین راه برای سوهان کشیدن ناخن ها آرام سوهان کشیدن آنها و همچنین استفاده از سوهان هایی با جنس نرم تر است که تا حدود زیادی از ترک خوردن ناخن هایتان جلوگیری می‌کند و به زیبا تر شدن آنها کمک خواهد کرد.

پوشیدن دستکش

رطوبت زیاد و آب یکی از مهم ترین علت های شکننده شدن ناخن ها هستند؛ زیرا از استحکام آنها کم می‌کنند و علاوه بر آن استفاده از مواد شوینده به طور مستقیم ناخن ها را سست و آسیب پذیر خواهد کرد پس بهترین روش مراقبت از ناخن ها در برابر رطوبت و مواد شوینده پوشیدن دستکش در حین انجام کار ها است که علاوه بر موارد ذکر شده تا حدود زیادی از ضربات مستقیم بر روی ناخن ها نیز جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از استون ها

استون ها و پد های پاک کننده لاک که دارای الکل هستند موجب تضعیف ناخن ها و در نتیجه آسیب پذیری بالا و شکنندگی آن ها می‌شوند پس بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از پد های پاک کننده لاک فاقد استون است که از خشکی و شکننده شدن ناخن هایتان جلوگیری خواهند کرد.

تمیز کردن زیر ناخن ها

زیر ناخن‌ها یکی از مهم‌ترین مهم تجمع باکتری ها و میکروب ها هستند که اگر پس از شستشوی دست هایتان آنها را به طور کامل خشک نکنید احتمال تجمع باکتری ها را چندبرابر افزایش خواهید داد. باکتری ها می‌توانند باعث به وجود آمدن بیماری های قارچی و عفونت ها بشوند که زیبایی و سلامتی ناخن‌های شما را به خطر خواهد انداخت، یکی از روش‌های مؤثر مراقبت از ناخن‌ها تمیز کردن زیر آنها به صورت مرتب است که علاوه بر زیبایی که به ناخن‌ها می‌بخشد از آنها در برابر آسیب های احتمالی نیز مراقبت خواهد کرد.

نخراشیدن لاک ناخن ها

اگر به دنبال روش های مؤثر برای مراقبت از ناخن هایتان هستید یکی از این روش ها نخراشیدن لاک ناخن است؛ زیرا این کار موجب به وجود آمدن خراش ها و ترک هایی بر روی سطح ناخن‌ها می‌شوند و میزان شکنندگی ناخن‌ها را بالا خواهند برد و بهتر است برای پاک کردن لاک ناخن هایتان از پدهای پاک کننده لاک فاقد استون و الکل استفاده کنید.

مراقبت از ناخن ها

حال که با روش‌های آسیب زننده به ناخن ها آشنا شدیم باید با روش‌های مراقبت از آنها و تقویتشان نیز آشنا شویم تا ناخن هایمان را سالم نگه داریم و بتوانیم از آنها به بهترین نحو مراقبت کنیم. روش‌های مراقبت از ناخن‌ها شامل موارد مختلفی نظیر استفاده از مرطوب کننده ها، استفاده از روغن های کوتیکول، تغذیه مناسب و استفاده از مکمل های دارویی تقویت کننده ناخن است.

دیزاین ناخن

 

مرطوب کردن ناخن ها و روغن زدن به آنها

همان طور که گفته شد یکی از علت های اصلی شکننده شدن ناخن های دست خشکی بیش از اندازه آنها است که این خشکی سطحی ناخن ها علل متفاوتی دارد که شامل استفاده بیش از اندازه از شوینده ها، نپوشیدن دستکش و … است، بهترین راه برای از بین بردن این خشکی ها استفاده از کرم های مرطوب کننده و روغن های تقویتی ناخن است که کمک زیادی به مراقبت از ناخن‌ها خواهد کرد. از بهترین روش‌های زدن روغن های تقویتی به ناخن ها گرم کردن آنها و سپس فرو بردن انگشت ها در روغن است و پس از مدتی خارج کردن ناخن ها از داخل روغن است اما اگر این روش برای شما سخت و کار آمد نیست می‌توانید روغن های تقویتی را داخل ظروف خالی لاک ریخته و با فرچه آنها بر روی ناخن بکشید و از معجزه ای که برای تقویت ناخن هایتان می‌کند شگفت زده شوید.

استفاده از روغن های کوتیکول

روغن های کوتیکول که نوعی دیگر از روغن های تقویتی ناخن‌ها است از ترکیبات گیاهی ساخته شده‌اند که بیشتر در پوست اطراف ناخن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث از بین رفتن پوست های برآمده کنار ناخن ها و تقویت صدف ناخن میشود و به سلامت و استحکام ناخن ها کمک خواهد کرد و از روش‌های مراقبتی بسیار مفید برای ناخن ها است.

تغذیه مناسب

اگر به زیبایی و سلامت پوست، مو و خصوصا ناخن های خود اهمیت زیادی می‌دهید مهم ترین روش مراقبت از آنها تغذیه مناسب است که تمام ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تأمین خواهند کرد. مواد غذایی که شامل ویتامین E می‌شوند تأثیر به سزایی در زیبایی و سلامت ناخن هایتان خواهند داشت و داشتن یک تغذیه مناسب یک مراقبت تضمینی از ناخن هایتان است.

استفاده از مکمل های دارویی تقویت کننده ناخن ها

مکمل های دارویی که به تقویت ناخن ها کمک می‌کنند باید زیر نظر دکتر های متخصص در این زمینه استفاده شوند که این مکمل ها شامل قرص های حاوی بیوتین، ویتامین E و زینک هستند که به سلامت ناخن های شما کمک شایانی خواهند کرد.

مراقبت از ناخن ها روش های متفاوتی دارد که هر کدام از آنها به صورت جداگانه کمک زیادی به سلامت ناخن هایتان نخواهند کرد و بهتر است که این روش‌های مراقبتی به طور مداوم و همه شان با هم انجام شوند تا جوابگو باشند و به زیبایی و سلامت ناخن هایتان کمک کنند.

سخن پایانی

ناخن ها قسمت هایی از بدن هستند که سالم بودن و سالم نبودن آنها خیلی سریع قابل تشخیص هستند و نشانه های بسیار واضحی دارند. از نشانه های یک ناخن سالم می‌توان به رنگ آنها که مایل به رنگ صورتی است و نداشتن پوسته و نداشتن ترک و خشکی ناخن‌ها اشاره کرد ناخن‌های سالم نرم هستند؛ اما در عین خال استحمام بالایی دارند و روی سطح آنها شیارهای برآمده و یا فرورفته وجود ندارند و به راحتی نخواهند شکست گاهی ممکن است بر روی ناخن های سالم نیز نقطه های سفید رنگی ایجاد شود که می‌تواند به علت ضربه ای باشد که بر ناخن وارد شده و با بلند شدن ناخن این لکه سفید از بین خواهد رفت؛ اما حالت متضاد ناخن های سالم اینگونه است که روی آنها شیار های برآمده و فرو رفته را می‌توان مشاهده کرد و ممکن است که دارای پوسته ها و لبه های شکسته و سطحی خشک و شکننده باشند و به طور مداوم روی آن ها لکه های سفید رنگی ایجاد شوند؛ اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تمامی این مشکلاتی که در ناخن های نا سالم وجود دارد با مراقبت های درست از ناخن ها می‌تواند بر طرف شود و ناخن های شما را به ناخن های سالم، زیبا و مستحکمی تبدیل کند که زیبایی دو چندانی به دستان شما خواهد داد.

مراقبت از ناخن ها روش های بسیار متفاوتی را شامل می‌شوند که شیوه های مختلفی مانند مراقبت از طریق روش های خانگی و گیاهی، استفاده از مکمل های دارویی و تغذیه مناسب می‌شوند که اگر به طور مداوم مورد استفاده قرار بگیرند تاثیرات شگفت انگیزی خواهند داشت اگر می‌خواهید ناخن هایتان استحکام خود را از دست ندهند و زیبا باقی بمانند بهتر است که در حین انجام کارهایی که رابطه مستقیمی با آب و مواد شوینده دارند از دستکش استفاده کنید و جویدن ناخن ها را کنار بگذارید و مراقب باشید که بر روی ناخن ها خراش ایجاد نشود؛ زیرا خراش های ریزی که ممکن است حتی دیده نشوند می‌توانند باعث شکستن ناخن ها می‌شود.

ناخن های سالم را چگونه میتوان تشخیص داد؟

ناخن‌های سالم را می‌توان از رنگ و حالت آنها به راحتی تشخیص داد از نشانه های سلامت ناخن ها می‌توان به شکننده نبودن آنها و رنگشان که صورتی مایل به سفید است اشاره کرد.

ناخن های ناسالم دارای چه ویژگی هایی هستند؟

ناخن های نا سالم علاوه بر چهره نا زیبایی که دارند شکننده و بسیار آسیب پذیر هستند و روی آنها شیار های برآمده و فرورفته ای وجود دارد از نشانه های بسیار مهم ناخن های ناسالم هستند.

با چه روش هایی می‌توان از ناخن ها مراقبت کرد؟

مراقب از ناخن ها روش های متفاوتی دارد که شامل روش های خانگی و گیاهی و مسائل مربوط به تغذیه و استفاده از داروهای شیمیایی و مکمل‌ها می‌شود که اگر به صورت مداوم انجام شوند قطعا جواب خواهند داد‌.

4.9/5 - (11 امتیاز)
۲ دی ۱۳۹۹ بدون دیدگاه
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.