لکه های سفید روی ناخن

لکه های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

ناخن‌ها یکی از موارد زیبایی برای بانوان است که عده‌ای از بانوان با خدماتی مانند ژلیش ناخن، لمینیت، کاشت ناخن، مانیکور و…. این زیبایی را چندبرابر می‌کنند و جلوه بسیار زیباتری به ناخن‌های خود می‌بخشند. همان‌طور که زیبایی ناخن از اولویت‌های بسیاری از خانم هاست، نباید از سلامت آنها غافل شد و باید با مراقبت ها و رسیدگی به ناخن‌ها ابتدا سلامت آنها را حفظ کرد و سپس به خدمات زیبایی روی ناخن‌ها پرداخت. یکی از مشکلات که هم سلامتی ناخن‌ها را تهدید می‌کند و هم از زیبایی آن کم می‌کند وجود لکه‌های سفید روی ناخن‌هاست که نام علمی این پدیده “لوکونیشیا” است. با وبسایت شکیبا بغدادی همراه باشید تا به معرفی و علت‌های به‌وجودآمدن این لکه‌های سفید روی ناخن‌ها می‌پردازیم و درنهایت روش‌هایی برای درمان آنها به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با کمک آنها بتوانید لوکونیشیا را درمان کنید و از زیبایی و سلامت ناخن‌های خود مطمئن شده و لذت ببرید.

لوکونیشیا چیست؟

ابتدا این سوال برای ما مطرح است که لوکونیشیا چیست و چطور می‌توانیم علت ایجاد این لکه‌های سفید روی ناخن‌ها را تشخیص دهیم؟ همان‌طور که کمی قبل اشاره کردیم لوکونیشیا نام علمی لکه‌های سفید ایجاد شده روی ناخن‌ها است و این نوع لکه‌های سفید می‌تواند در تمام سنین ایجاد شود و برای هر فردی ممکن است در طی زندگی او چند بار این اتفاق رخ دهد. مهم‌ترین موضوع این است که بدانیم این بیماری کاملا بی‌خطر بوده و واگیر دار نیز نیست و همچنین دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد لوکونیشیا بر روی ناخن فرد شود.
از جمله این دلایل می‌توان به کمبود مواد معدنی در بدن افراد، کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن، انواع مختلف آلرژی‌ها در افراد، بروز عفونت‌های مختلف قارچی و …. نام برد و گاهی ممکن است چند مورد از این دلایل باعث ایجاد این بیماری در افراد شوند و مهم‌ترین چیز در ابتدا و قبل از اقدام به درمان برای این بیماری آن است که علت ایجاد لوکونیشیا بر روی ناخن کدام‌یک از موارد نام برده شده در اینجاست و سپس اقدام به درمان آنها کنید.

لوکونیشیا لکه سفید روی ناخن

 

لکه‌های سفید (لوکونیشیا) روی ناخن نشانه چیست؟

همان‌طور که توضیح داده شد ابتدا افراد باید بتوانند علت ایجاد این کله‌های سفید روی ناخن را تشخیص دهند تا بتوانند برای درمان آن به درستی اقدام کنند.
از دلایلی که منجر به ایجاد لوکونیشیا روی ناخن خواهد شد، می‌توان به بروز حساسیت نسبت به انواع لوازم زیبایی ناخن‌ها اعم از انواع لاک‌ها، انواع مختلف مواد کاشت ناخنها، حتی برخی از پدهای لاک‌پاک‌کن که به‌صورت نامرغوب تولید شده اند و… اشاره کرد، این موارد می‌توانند زمینه ایجاد آلرژی را در برخی افراد ایجاد کرده و موجب پدیدآمدن لکه‌های لوکونیشیا روی ناخن فرد شوند، پس بهتر است قبل از استفاده از محصولات مختلف زیبایی ناخن در سالن‌های زیبایی یا در منزل از معتبر بودن برند محصولات اطمینان کافی حاصل شود سپس از آن محصولات با خیال راحت استفاده گردد. دومین دلیلی که باعث ایجاد لوکونیشیا خواهد شد ممکن است به علت کمبود ویتامین های مختلف در افراد باشد، از نظر علمی از دلایل وجود این لکه ها ی سفید کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین های مختلف است این در حالی است که عده‌ای از مردم بر این باورند وجود لوکونیشیا به علت کمبود کلسیم است که این تصوری نادرست تشخیص داده شده است. از دیگر دلایل ایجاد لکه‌های لوکونیشیا بر روی ناخن می‌توان به این موضوع اشاره داشت که ممکن است این لکه‌ها براثر وارد شدن ضربه به ناخن ها و یا برخورد ناخن‌ها با اجسام محکم و تیز باشد و این اتفاق باعث ایجاد لوکونیشیا روی ناخن شده است. ممکن است علت ایجاد لوکونیشیا بیماری‌های قلبی، اگزما و یا حتی وجود بیماری‌های کلیوی در فرد باشد حتی در بعضی افراد علت لوکونیشیا به علت تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. ایجاد بیماری لوکونیشیا روی ناخن ممکن است به علت وجود عوارض مصرف برخی از داروها در افراد نیز باشد به‌طوری‌که برخی افراد در هنگام مصرف داروهای شیمی‌درمانی به لوکونیشیا نیز مبتلا می‌شوند که باید بدانند هرگاه مصرف داروهایشان به پایان رسید این لکه‌ها نیز به‌مرور از بین خواهند رفت و دوباره ناخن‌های سالمی خواهند داشت. تا اینجا به دلایلی اشاره کردیم که نیازی به مراجعه به پزشک برای درمان نداشتند، اما اگر علت ایجاد لوکونیشیا وجود عفونت‌های قارچی در بدن فرد باشد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان اقدام کند.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چطور تشخیص دهیم بیماری لوکونیشیا براثر عفونت قارچی ایجاد شده است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که افراد باید به دقت اندازه ی لکه‌های سفید را به یاد داشته باشند هرگاه فرد مشاهده کند که به مرور زمان اندازه لکه‌ها بزرگ‌تر می‌شود باید بداند علت وجود بیماری لوکونیشیا بر روی ناخن وی به علت وجود عفونت های قارچی بوده و برای درمان آن نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد.

روش‌های درمان لکه‌های سفید (لوکونیشیا) روی ناخن چیست؟

برای اینکه با بهترین روش به درمان بیماری لوکونیشیا بپردازیم بهتر است ابتدا علت وجود را به درستی تشخیص داده و سپس برای درمان آن اقدام کنیم. اگر وجود بیماری لوکونیشیا، عفونت‌های قارچی در افراد باشد با مراجعه کردن به پزشک متخصص و مصرف داروهای ضد قارچ و زیر نظر پزشک باید به درمان لوکونیشیا اقدام شود. درصورتی که وجود بیماری لوکونیشیا آلرژی به لوازم زیبایی ناخن ها اعم از مواد کاشت ناخن، لاک‌ها و… باشد، بهتر است این مواد را از روی ناخن‌ها برداشته و مدتی اجازه دهید ناخن هایتان استراحت کنند تا به مرور این لکه های سفید نیز بهبود یابند. اگر علت ایجاد بیماری لوکونیشیا در اثر وارد شدن ضربه به ناخن باشد باید صبر کنیم به مرور و طی چند ماه لکه سفید بهبود یابد و نیاز به اقدام دارویی خاصی برای رفع این مورد وجود ندارد. ممکن است علت بیماری لوکونیشیا کمبود مواد معدنی یا ویتامین ها باشد که در این صورت با مشورت پزشک می‌توانید داروهای تقویتی و مکمل مصرف کنید و بدانید مصرف ویتامین B بهبود بیماری لوکونیشیا را تسریع بخشیده و به بهبود آن کمک فراوانی خواهد کرد. این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که اگر لوکونیشیا پس از یک ماه و نیم الی دو ماه با هیچ روشی بهبود پیدا نکرد حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت اصلی ایجاد آن را پیگیری کنید.

لکه سفید ناخن

 

درمان لوکونیشیا در خانه

این روش‌های درمانی در مواردی تاثیر دارند که علت ایجاد بیماری لوکونیشیا وارد شدن ضربه یا کمبود ویتامین و مواد معدنی باشد و بهتر است بدانید برای گرفتن نتیجه بهتر، باید به طور روزانه و به مدت حداقل بیست و پنج روز این درمان ها را به طور مداوم انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

  • اولین پیشنهاد ما به شما مصرف گیاهان و سبزیجات به زنگ سبز است و بهتر است بدانید مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه سلامت شما را به همراه خواهد داشت.
  • روش بعدی برای درمان بیماری لوکونیشیا استفاده از لیموترش تازه است به‌طوری‌که آن را برش داده و روی ناخن‌هایی که لکه‌های سفید دارند قرار دهید و تا زمانی که آب‌لیمو خشک شود اجازه دهید روی ناخن شما باقی بماند، این کار به استحکام ناخن‌ها نیز کمک فراوانی خواهد کرد.
  • سومین روش برای بهبود بیماری لوکونیشیا استفاده از محلولی است که از ترکیب روغن زیتون و آب‌لیمو درست می‌شود و برای اثر بخشی بهتر است محلول را روی ناخن ماساژ داده و به مدت حدود بیست دقیقه اجازه دهید محلول جذب ناخن‌ها شود و سپس دست‌هایتان را با آب بشویید، به این نکته توجه کنید که هیچگاه دستتان را با مایع‌های ظرف‌شویی نشویید زیاد بسیار به ناخن‌ها آسیب وارد کرده و موجب خشکی و شکنندگی بیش از حد ناخن هایتان خواهد شد.
  • استفاده از روغن نارگیل نیز برای بهبود بیماری لوکونیشیا توصیه می‌شود؛ زیرا روغن نارگیل خاصیت ضدقارچ نیز دارد و این ویژگی به بهبود هرچه سریع‌تر لوکونیشیا کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

بهتر است بدانید که علت های ایجاد بیماری لوکونیشیا معمولا خطرناک نیستند و حدودا یک و نیم الی دو ماه زمان نیاز است تا این لکه های سفید بهبود یابند و زیبایی و سلامت ناخن‌های شما رضایتتان را جلب کنند.
برای پیشگیری از این بیماری در برخی زمینه ها باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنید، به درستی ناخن هایتان را تمیز نگه دارید و از انواع کرم های مراقبت ناخن و مرطوب کننده ها و کرم ها و محلول‌های تقویت کننده ناخن استفاده کنید تا بتوانید به بهبود لوکونیشیا کمک کنید.
اگر علت ایجاد بیماری لوکونیشیا عفونت های قارچی است باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نموده وه با مصرف دارو به بهبود بیماری کمک کنید.
به یاد داشته باشید چنان چه بیماری لوکونیشیای ناخن های شما پس از حدود ۲ ماه بهبود نیافت بهتر است به پزشک مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید و برای درمان مناسب اقدام نمایید.

 

بیماری لوکونیشیا چیست؟

بیماری لوکونیشیا در واقع نام علمی وجود لکه های سفید بر روی ناخن افراد است که علت های مختلفی برای ایجاد این لکه ها وجود دارد.

علت وجود لکه های سفید بر روی ناخن‌ها چیست؟

علت های زیادی ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن شوند، به عنوان مثال می‌توان از بیماری‌های قلبی و کلیوی، اگزما، عفونت های قارچی، واردشدن ضربه به ناخن ها، کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و... نام برد.

برای درمان بیماری لوکونیشیا چه باید کرد؟

اگر دلیل ایجاد بیماری لوکونیشیا چیزهای جز عفونت قارچی باشد نیازی به مراجعه به پزشک و درمان با دارو نیست و به مرور زمان و با مصرف داروهای تقویتی و ویتامین ها بیماری بهبود میابد.

4.9/5 - (12 امتیاز)
۲ آذر ۱۳۹۸ بدون دیدگاه
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.